Mediafin - Tour & Taxis

Havenlaan 86c b309 Av. du Port

Brussel 1000 Bruxelles

BLOG – ‘Dit is hét event voor beursgenoteerde ondernemingen om persoonlijk met beleggers in contact te treden’

De Belegger On Tour


De Belegger On Tour biedt CEO’s een uniek interactief platform. Tijdens een 8-minuten pitch krijgen ze de kans om beleggers te overtuigen om te investeren in hun onderneming. ‘Investor relations is geen modegril: het is cruciaal dat organisaties verbinding met investeerders creëren.’

De Belegger On Tour (DBOT) is voor deelnemende ondernemingen een mooie opportuniteit om op een directe en doelgerichte manier hun strategie, missie en visie naar beleggers over te brengen. ‘We merken dat bedrijven die regelmatig deelnemen aan DBOT, een vertrouwensband opbouwen met investeerders’, weet John Smit, Director bij Comfidens, dat als specialist in financiële- en bedrijfscommunicatie het event coördineert.

‘Neem bijvoorbeeld Ageas. In de bijbehorende polls die wij organiseren, zie je dat deze Belgische verzekeraar voordat de pitch begint al 80 procent van het publiek meeheeft.’ De onderneming beseft dat een regelmatig contact met de particuliere belegger belangrijk is. En dat loont: de belegger geeft dat vertrouwen terug.

Jaarverslag als vertrekpunt

Binnen het kader van investor relations blijven ondernemingen best het hele jaar door met investeerders in contact. Wat dat betreft gelooft Comfidens sterk in een Always On Reporting-strategie. John Smit: ‘Veel bedrijven ronden hun jaarverslag af, en zijn dan blij dat ze klaar zijn voor een jaar. Maar wij zien de publicatie van het jaarverslag als een startpunt.’ Organisaties kunnen gedurende datzelfde jaar onder meer elementen uit hun verslag gebruiken om te communiceren met investeerders en stakeholders.

Hoe? Door bijvoorbeeld een contentstrategie te gebruiken, en via boeiende verhalen het bedrijf te positioneren. ‘Of door het jaarverslag te publiceren op de websites van De Tijd | L’Echo, via onze jaarverslagenservice’, vult John Smit aan. ‘Of door met investeerders te communiceren via een zogenaamde shareholder-box op De Tijd | L’Echo.’ En dan zijn er nog nieuwe trends, waarvan de podcast een van de meest opvallende en populaire is momenteel.

‘Dankzij het online-luik staat er geen limiet meer op het aantal inschrijvingen’

– John Smit, Director bij Comfidens

Hybride live-event

Ook een deelname aan De Belegger On Tour past perfect binnen een doordachte en sterke investor relations-strategie. Een tournee die het hele land doorkruist en waar beleggers uit verschillende steden en regio’s telkens voor en na vier pitchende CEO’s de vraag krijgen of ze in dat bedrijf zouden investeren of niet. ‘Beleggers kunnen via de moderator ook persoonlijke vragen aan de ondernemingen stellen’, verduidelijkt John Smit. ‘Een heel spannend en boeiend concept.’

Onder invloed van Covid-19 is DBOT dit jaar geëvolueerd naar een hybride evenement. Voortaan volgt zowel een live publiek in de zaal als online de CEO-pitches. Het grote voordeel is nu dat het bereik onbeperkt is. John Smit: ‘vroeger moesten we ons beperken tot de maximumcapaciteit van een zaal. Dankzij het online-luik staat er geen limiet meer op het aantal inschrijvingen.’

En dat hebben de organisatoren gemerkt. Voor de editie in Gent in 2021 schreven zich 1.400 mensen in, en voor Brussel meer dan 1.000. Opvallend is dat door het toevoegen van een digitaal luik opeens ook een jonger beleggerspubliek wordt aangesproken.

‘Dat is zo in de zaal, maar ook bij de profielen van de online deelnemers’, besluit John Smit. ‘Wij kijken er alvast naar uit om van de volgende edities succesvolle hybride evenementen te maken.’

Volgende edities

  • 08/02 – De Belegger on Tour in Leuven (met Aedifica, Ageas, Elia en u?)
  • 26/04 – De Belegger On Tour (Nederlands)
  • 14/06 – L’Investisseur On Tour (Frans)
  • 20/09 – De Belegger On Tour (Nederlands)
  • 06/12 – L’Investisseur On Tour (Frans)

Enkele sfeerbeelden uit de vorige edities

De Belegger/L’Investisseur On Tour Is een initiatief van De Belegger/L’Investisseur, een uitgave van Mediafin (De Tijd | L’Echo).